Biografie

Ita Verwey

Abstracte en figuratieve schilderijen

Ita werd geboren op 5 juli 1937 in Hilversum en woonde en werkte sinds 1963 in Weesp met haar man Nan Platvoet en dochter Marlies. Ita was journalist en combineerde dat beroep jarenlang met schilderen. Lag voorheen de nadruk op het journalistenvak, later werd schilderen haar professie.

Ita Verwey kreeg haar opleiding van verschillende leermeesters wiens werk zij bewonderde zoals Pieter Schouten, Jetty Roseboom, Anna Verrijt, Jan Vollema en Marjolein Wiechmann. Ook bezocht zij de Gooise Academie in Laren. Ze was lid van het schilderscollectief De Negen die elke dinsdag schildert in de Oude School in Kortenhoef en mede-oprichter van de stichting Beeldende Kunst Weesp dat jaarlijks het succesvolle project Weespers aan de Wand op de rails zet. Daaraan nam zij tot en met 2018 onafgebroken deel, evenals aan de atelierroute die daarmee synchroon loopt.

Open Atelier

Haar Open Atelier was altijd een mooie gelegenheid voor iedereen om haar nieuwe werk te aanschouwen, aan het einde van de dag een wijntje te drinken en een wandeling te maken in de zo gekoesterde, wilde tuin op het Buitenveer. Een traditie waarmee ook na de dood van haar geliefde echtgenoot Nan in april 2017 niet werd gebroken tot aan haar eigen overlijden, ruim een jaar later, op 12 augustus 2018. Ze worden allebei zeer gemist.

Schilderlessen op het Buitenveer

De Weespse gaf jarenlang privé schilderlessen in eigen huis en begeleidde de schildergroep van de Kreatieve Groep Weesp, werd genomineerd voor de kunstprijs Het Groene Hart en deed mee aan Orbis-Pictus-Europe, een Tsjechisch kunstenaarsproject om met andere professionele kunstenaars uit diverse landen te komen tot het grootste schilderij ter wereld. Ook schilderde zij in opdracht.

Van bloemen & vogeltjes tot abstract werk

De schilderijen van Ita zijn in meerdere opzichten gevarieerd. Ze gebruikte verschillende technieken om zich uit te drukken, schilderde in aquarel en acryl, werkte met plamuurmessen, boomschors, draad en zand, maakte handdrukken en combineerde dikwijls meerdere technieken in één werk. Ze beperkte zich daarbij niet tot één onderwerp. Bloemen, mensen, landschappen, vogels, allerlei thema’s passeren de revue. Voor haar was dat logisch: niet een specifiek onderwerp vond ze belangrijk, maar de dingen waarin ze een bepaalde schoonheid zag of het spel tussen kleuren en vormen. Dat verklaart ook waarom haar werk soms figuratief is, dan weer op het grensgebied van figuratie en abstractie balanceert en ook volledig abstract kan zijn.

Ita Verwey exposeerde regelmatig in en buiten Weesp. Haar werk is in het bezit van overheidsinstellingen, bedrijven en particulieren.

Voor meer informatie over haar werk kunt u contact opnemen met haar dochter Marlies Platvoet.